Runstreak för nybörjare

Runstreak handlar i korthet om att springa varje dag – under en längre period. Ska man genomföra en helt korrekt runstreak handlar det om att springa 1609 meter (en engelsk mile) vid varje tillfälle. Detta under minst 100 dagar. Runstreak för nybörjare skulle kunna formas utifrån några andra definitioner.

Självklart kan man sätta egna regler för sin runstreak men i grunden handlar det om att träna en kortare tid varje dag. Detta oavsett om man tränat annat, har ett extremt fullpackat schema eller inte alls känner för det. Träningsformen skapar nya rutiner, en regelbunden träning och motivation till att utmana sig själv. Runstreak kommer från början från USA och är en trend som vuxit sig stark i Sverige. För vissa är det en träningsform som får dem att komma igång med träningen. Man sänker tröskeln då det bara handlar om att träna ca 20 minuter varje dag istället för ett par längre pass i veckan.

Testa runstreak

Mät upp en sträcka på 1,6 km kring ditt hem. Enklast är att göra detta med en app så som RunKeeper eller Google Maps. Därmed behöver du inte mäta varje runda utan vet exakt hur långt du ska springa per gång.

Ladda gärna hem någon löpningsapp som kan mäta sträckan i det fall du behöver träna på annat ställe än vid hemmet.

Välj sedan hur många dagar du ska utföra din runstreak på. Det vanligaste är att man väljer 100 dagar men det finns både kortare och längre utmaningar bland annat inom runstreak för nybörjare. Men det handlar om att göra en runstreak under en längre period och alltså inte enbart under någon vecka. För vissa kan det vara motiverande att ha delmål uppsatta. Därmed kan man fira att man nått dessa vilket blir lättare än att enbart ha målet att löpa i 100 dagar i sträck.

Vad räknas som träning?

Självklart kan man sätta egna regler men exempelvis kan följande regler sättas:

  • Ombytt till träningskläder
  • Löpning i 1,6 km (eller bestäm en tid exempelvis 10 eller 20 minuter)
  • Löpband fungerar vid träning inomhus
  • Joggningstempot kan vara hur långsamt som helst men det ska vara joggning

Runstreak – till ett bättre mående

Många anser att det är så jobbigt att träna att det inte alls blir av. Men med runstreak handlar det inte om långa och jobbiga träningspass. Det handlar om ca 20 minuter. Varken mer eller mindre. Därmed kan man både träna och duscha på 45 minuter. På så vis blir träningsformen ett litet steg som i längden skapar ett bättre mående.

Kom ihåg att målet är att jogga 1,6 km, inte att springa snabbare och snabbare varje gång eller att öka på längden. Det enda målet är att denna sträcka, varje dag under den tidsperiod du satt upp. Eftersom det utförs varje dag kommer du snabbt hitta en vana i träningen. En vana som därmed gör det lätt att få in träningen i dagsplaneringen. När målet är att jobba utan uppehåll finns inte heller möjligheten att skylla på ork eller tid. ”Hellre lite men ofta – än mycket och sällan”

Om jag är sjuk då?

Har du hög feber eller är magsjuk ska du självklart inte träna. Men det är stor skillnad mellan magsjuka och att ”känna sig krasslig”. Med tanke på att man kan jogga hur långsamt som helst går det ofta att träna trots trötthet eller att man håller på att bli förkyld. Man kan jämföra en lugn joggning med en rask promenad. Men ta inte ut dig.

Motivation på vägen

En av de mest kända inom Runstreak i Sverige är Ellen Westfelt som på sin blogg skriver om sin löpning och runstreak överlag. Hennes rubrik på denna del av bloggen är just ”Runtstreak – Allt du någonsin undrat och lite till”

En person som ofta nämns i detta sammanhang är Ron Hill. Han började med runstreak långt innan det blev en träningstrend då hans första runda genomfördes i december 1964. Hans runstreak varade sedan ända fram till januari 2017! Utöver ett flertal bloggar att följa kan man hitta inspiration och motivation i Facebookgrupper där deltagarna peppar och hjälpar varandra framåt. Runstreak för nybörjare främjar inspiration samt träningsiver. Efter att ha genomfört en runstreak i ett år kan du även söka medlemskap hos Streak Runners International.