Höj testosteronnivån för mer muskler

Emil Lindberg/ september 28, 2021/ Hälsa

Det finns olika kosttillskott på marknaden, med olika syften och för olika användningsområden. För personer som tränar regelbundet är det mest eftertraktat med kosttillskott som hjälper till att bygga muskler och att öka energinivån.

Testosteronnivån kan sjunka med åldern eller på grund av andra orsaker i livet, men det finns hjälp för att få den att åter höjas. När produktionen av testosteron sjunker i kroppen är det vanligt att männen känner sig lägre i energi och motivation samt att sexlust och självförtroendet kan bli sämre. Beroende på hur ens liv ser ut kan produktionen förbättras på naturligt sätt, men det finns även kosttillskott som hjälp.

Några symptom som kan försämra produktionen av testosteron är om du är överviktig, din sömn har blivit försämrad eller din kropp har brist på zink eller magnesium. Det är även naturligt att produktionen försämras med åldern, vilket kan börja redan i 35-års åldern.

Hur kan du förbättra produktionen på naturligt sätt?

Titta på nedanstående lista och se om där finns något som kan vara en god hjälp för dig.

  • Ät mer nyttigt fett. Till exempel avokado, ägg, nötter, rapsolja, olivolja och fet fisk. Studier visar på att träningspersoner som går på träningsdiet med hög andel fett har högre nivåer av testosteron än de som väljer dieter med låg andel fett.
  • Om du äter mer rött kött, så får du i dig både bra fett och magnesium. Dessutom kan det utgöra hjälp mot de hormoner som bromsar produktionen av testosteron, genom att denna typ av hormoner inte är av majoritet.
  • Stressa ner. Ju mer stress vi utsätter oss för, desto mer kortisol utsöndras i kroppen. Detta hormon kan bromsa produktion av testosteron.
  • Några tror på att sex kan vara ett hinder för ens träning, men det finns forskning som visar på att måttligt med sex snarare hjälper till att höja nivån av testosteron som istället hjälper träningen.
  • Bättre sömn ger många fördelar för din kropp och hälsa. Hela kroppen är i stort behov av god sömn och musklerna är inget undantag. God sömn gör även att vi blir bättre mottagliga för olika hinder i livet och därmed även mindre risk för att vi stressar upp oss.
  • Dra ner på alkohol och rökning eller sluta helt. Överdrivet intag av alkohol och nikotin försämrar produktionen av testosteron, din sexlust och energinivå.
  • Får du i dig för mycket socker, så minska på detta. Ju mer socker vi får i oss, desto högre nivå av hormonet insulin. Vilket inte bara lagrar fett, utan även ger motsatt effekt för att peka produktionen av testosteron.

Kosttillskott som kan vara en god hjälp

Produktionen av hormonet testosteron sjunker naturligt med åldern, även om man lever ett hälsosamt liv. Man kanske är duktig på att ta hand om kroppen, men känner ändå att det har börjat ske förändringar och kanske även att träningen börjar ge sämre effekt. Man börjar känna sig mer trött och lite nere, bland annat på grund av sämre motivation i livet och mindre sexlust.

En god hjälp kan då vara att ta hjälp av naturligt kosttillskott, för att höja produktionen av testosteron. Ett som har ökat i popularitet är Maxulin, vilket är kosttillskott som är speciellt framtaget för män. Här kan du läsa ett test av Maxulin.

Några fördelar med Maxulin:

  • Innehåller zink och magnesium, som behövs för att främja ökning av testosteron och för att ge bättre effekt av träningen.
  • Innehåller vitamin B6, som behövs för att höja energinivån.
  • Fenugreek/bockhornsklöver finns också med som ingrediens, som naturligt ökar testosteronnivån och samtidigt ökar sexlusten.
  • Billig veckokostnad, på cirka 30 kronor.
  • Du känner snabb effekt och om du inte är nöjd efter 30 dagar, så kan du enkelt avbryta intaget och din prenumeration.

Träningssätt som kan höja testosteronnivån

Det finns olika träningssätt som både kan öka muskelstyrkan och testosteronnivån. Det kan även vara bra att alternera träningssätt, för att musklerna ska få jobba annorlunda och för att fler av de mindre musklerna ska inkluderas samt för att höja motivationen för träning.

  • • Tung styrketräning där basövningarna alltid är inkluderade. Testa träningspass där marklyft, bänkpress och knäböj är inkluderade och kör få repetitioner med tunga vikter. Åtminstone tre dagar i veckan och med så tunga vikter att du orkar 4-8 repetitioner. Ett tips kan vara att köra varannan vecka med vikter du orkar ca 8 reps med och nästa vecka med vikter du orkar 4-6 reps. Det kommer både öka din muskelstyrka och testosteronnivå.
  • Intensiva intervaller med olika tidsintervaller. Testa dig fram, men om du är ny inom detta eller om din kondition inte är så bra just nu, så börja lugnt med att varva tempot mellan powerwalk och precis under ditt max. Börja även på kortare distanser eller tidsintervaller. Det kan kännas tryggt på löpbandet, men det är nyttigt för kroppen att även träna på naturligt underlag och samtidigt få frisk luft.
  • Explosiv träning som Crossfit eller annan träning där det inkluderas mycket hopp i olika riktningar och där övningar blandas av olika intensitet. Här är det inte lika viktigt att det ska användas tunga vikter, utan mer utmaning för kroppen på olika sätt.

Ovanstående träningssätt kan även hjälpa till att bli av med överflödigt kroppsfett och en klar bonus är att kroppens naturliga tillväxthormon ökar.

Senaste inläggen av Emil Lindberg (se alla)
Share this Post

About Emil Lindberg

För den som vill komma igång med sin träning, hoppas jag att dessa artiklar kan vara ett steg i rätt riktning! Det kan vara svårt att komma igång med kontinuerlig träning, men när man väl har fått in rutinen vill man aldrig sluta utvecklas! Hoppas att du hittar din nästa träningsrutin i dessa texter! Måtto: Det är aldrig för sent att börja motionera!